onsdag 29. juni 2011

Kjøkkenhagen

I vår begynte jeg å jobbe med de nye grønnsaksbedene i kjøkkenhagen. Jeg har alltid likt formelle hager, men har vel måttet innse at det ikke egentlig passer hverken til lokaliteten vår eller personligheten min. Derfor har jeg gitt opp symmetrien og satser heller på en litt uvøren cottagegarden. Men jeg beholder noen elementer av den formelle hagen. I fjor kjøpte vi en oppstammet rips og et epletre som er i ferd med å bli espaljert. I løpet av året skal jeg få et epletre til på plass og sammen skal de markere grensen til resten av hagen.
I slike bratte bakker nytter det kun å bygge terrasser. Vi har alt et urtebed og et grønnsaksbed i skråningen, og inspirert av Kaare Aamlids "Grønnsakhagen Lær å dyrke grønnsaker" har jeg bygd to 3x1 meter lange avfallsbed til. På bildet ser en bunnen som jeg dekte med gamle bukser, papp, t-skjorter og forsekker. Over dette kommer så en haug med kvister og greiner før jeg fylte på med kompost. Helt på toppen kom et lag med ferdig kompostjord. Alt i alt klarte vi å lage to slike bed uten å kjøpe jord. Planen er å kjøre et strengt veksskifte mellom tre bed. Naturligvis havarerte den planen allerede etter en måned fordi vi trengte et ventebed til å oppbevare stauder i. Så det blir nok våren 2012 før vekstskiftet er i gang.  
Her kan en se hasselgjerdet som vi flettet for å holde hønene ute av bedene. Opprinnelig skulle den kun være der mens alperipshekken vokser seg stor, men den er utrolig dekorativ. Det spørs om ikke vi må ha begge deler, både hekk og hasselgjerde! I bedene nå står det gulrøtter i melkekartonger og i samme bed har vi både spinat og rødbeter. I bedet nedenfor er det plantet ut prydbønner, squash og gresskar. I det nederste bedet bak gressløkhekken er det nå altså bare planteoppbevaring pga prosjektet som en kan se deler av til høyre på bildet der spaden står. Det får vi komme tilbake til når det slutter å regne! 
En fin ting med hassel er at en kan lage artige mønster eller som med porten her en romantisk hilsen til kona! Desverre måtte jeg ha hønsenetting bak slik at de der terrorhønene ikke kommer gjennom. Men det ble ganske fint likevel.
- Ove

7 kommentarer:

  1. Her var det gode ideer i skråningen og slett ikke så dumt med hassel. Skulle likt å se bilde av noen terrorhøner.... :-)

    SvarSlett
  2. Den kjøkkenhagen din tror jeg blir veldig fin!

    Laget opphøyde bed etter samme metode i gammelhagen og de fungerte utrolig bra.

    SvarSlett
  3. Det ser veldig flott ut! Hasselgjerdet er bare nydelig.
    Jeg savner kjøkkenhagen min i år...
    -Og heldige Elisa som fikk så fin port!

    SvarSlett
  4. Alle høner er desverre terrorhøner innerst inne. Kommer de over et nysådd bed harver de over det før du vet ordet av det. Den siste tiden har hønene fått smaken på rabarbrablad og har nå rensket en av plantene for blad. Skulle trodd det ville ta livet av de, men de er friske og raske fortsatt, i motsetning til rabarbraen! Hassel er bare å anbefale til alle, utrolig enkelt og tilfredstillende arbeid!

    SvarSlett
  5. Blomsterguri: eine terrorhøna kan skimtast oppe i høgre hjørne på oversiktsbildet... elles er det flust med hønsebilder i denne bloggen, heldigvis oppførar dei seg bra no som hasselgjerdet er på plass.

    Unni: Jepp! Vanlegvis faller sånne romantiske gester på steingrunn hos meg, men akkurat denne sette eg veldig stor pris på.

    SvarSlett
  6. heisann, her var det jammenmye fint å se. Herlige kyllinger under! Nyyydelig hasselgjerde (sånn har jeg også lyst på, men var ikke det veldig tungt å flette?), og flott hage, og superfin rive! (digger gammelt verktøy)

    God helg! Kommer du til å kose på kyllinger?

    SvarSlett
  7. Om det er tungt å flette kommer veldig an på hvor tykke kvister du bruker. Vi brukte noen ganske tykke og de kunne være harde å få rundt stolpene, men da sitter de også godt! Tynnere kvister vil nok gi et mer homogent uttrykk, men vil jo også ta mer tid. Flettingen var utrolig morsom så nå leter vi bare etter flere steder som kan trenge et gjerde.
    Kyllingene styrer det meste nå. Reiser skjer kun når vi har hønsevakt!

    SvarSlett